To je názov projektového dňa k Medzinárodnému dňu školských knižníc, ktorý 24. októbra 2016 realizovalo 217 žiakov pod vedením šiestich učiteliek slovenského jazyka v triedach V.A, V.C, V.D, VI.A, VI.B, VII.A, VIII.A, VIII.C a IX.A.
Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) prvý raz vyhlásila Dr. Blanche Woolls, prezidentka Medzinárodnej asociácie školského knihovníctva, v roku 1999. Odvtedy sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok. Celoslovenský projekt sa realizuje pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Cieľ celoslovenského projektu: Zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového.
Aktuálnou témou Medzinárodného dňa školských knižníc je Vzájomné učenie sa žiakov v dvojiciach alebo v malých skupinách. Pri plánovaní aktivít sme sa rozhodli skĺbiť tradície našej školy – Daltonský plán s metódami rozvoja kritického myslenia. Pre každý ročník sme pripravili portrét spisovateľa ( život, dielo, štýl, zaujímavosti). Naším cieľom bolo osvojenie diela a štýlu spisovateľa v štyroch základných aktivitách:
- Motivácia didaktickou hrou, využitím IKT – tajnička/doplňovačka, osemsmerovka, komentár myšlienok autora, interaktívne cvičenie. Pri riešení tajničky/doplňovačky/osemsmerovky úlohy riešili v kooperácii daltonské skupiny 5 žiakov.
- Učenie formou skladania – žiaci si poskladali portrét autora štúdiom textu, ktorý mali pripravený. Pri štúdiu sme využili kritické myslenie – žiaci o probléme diskutovali, konzultovali získané informácie a zvažovali dôležitosť informácii. V daltonskej skupine si následne vyskúšali rolu učiteľa a pokúsili sa vysvetliť svoju časť iným členom skupiny: 5. ročník H.CH. Andersen, VI. ročník – Mark Twain, 7. ročník – Karl May, 8. ročník – Jules Verne a 9. ročník P. O. Hviezdoslav.
- Skupina zostavila pojmovú/myšlienkovú mapu života a diela spisovateľa. Z pojmových máp sme získali okamžitý prehľad o miere osvojenia poznatkov i úspešnosti štúdia všetkých členov skupiny.
- Čítanie textov, spoločné riešenie úloh – pripravený pracovný list.
Žiaci ocenili, že sa ocitli v úlohe učiteľa, ich prístup bol veľmi zodpovedný, Zdôrazňovali sme žiakom, že takýto spôsob umožňuje, aby všetci pracovali, interpretovali informácie, rozmýšľali a vzápätí si overili svoju úspešnosť. Cieľ sme splnili: učili sme sa v dvojiciach i v skupinách, zaujímavo, zábavne i tvorivo, veľa sme čítali, rozmýšľali – študovali sme spolu a hravo.
Moje úprimné poďakovanie patrí všetkým deťom a kolegom, ktorí projektový deň pripravili a realizovali.
PaedDr. Žaneta Pikartová