Našim starkým
Vo štvrtok 27.októbra, tesne pred jesennými prázdninami zavítali do našej školy starí rodičia našich žiačikov, aby sme im pri príležitosti mesiaca úcty k starším vzdali úctu a poďakovanie. Dennodenne sme všetci v škole svedkami toho ako starkí pomáhajú rodičom v ich rodičovskej úlohe. Vedú deti do školy, no ešte častejšie ich z nej odvádzajú... na športové či umelecké popoludňajšie aktivity, alebo k sebe domov, kým prídu rodičia. S láskou a trpezlivosťou odovzdávajú svojim vnúčatkám životnú múdrosť a lásku. Učia ich rodinnej súdržnosti a ukazujú im, aký je život krásny a pestrý... nehovoriac o dedkovských huncútstvach s vnúčatkami a babkinej zvláštne čarovnej kuchyni...naši starkí si zaslúžia vedieť, že sú pre život detí a vnúčat nenahraditeľní a dôležití. Veď čas, ktorý prežívajú vnúčatá so svojimi starými rodičmi, im prináša šťastie a vnútorný pokoj...
Ďakujeme Vám, milí starkí a želáme veľa dobrého zdravia, optimizmu a lásky od Vašich najbližších!
Mgr. Silvia Krišáková
27. októbra 2016 sme úprimne ďakovali našim starým mamám a starým otcom za ich lásku, trpezlivosť, čas, úprimnosť, nadhľad, pomocnú ruku a slová povzbudenia, ktorými nás obdarúvajú práve vtedy, keď sú naši rodičia príliš zaneprázdnení.
Naša škola aj tento rok pokračovala v krásnej tradícii: poďakovať úprimnými detskými básňami, piesňami a scénkami vnúčat a milými slovami a pohľadom ich vyučujúcich. Symbolické darčeky v podobe zelených štvorlístkov šťastia čakali našich vzácnych hostí hneď pri vstupe do vyzdobenej telocvične. Dvesto účastníkov mohlo obdivovať našich žiačikov pri rôznych aktivitách v škole – video na interaktívnej tabuli. K slávnostnej atmosfére prispelo aj sladké občerstvenie. Program otvárala priateľským príhovorom pani zástupkyňa Krišáková, nasledoval spev piatačky Milotky Mikulovej, ktorá hrala na gitare a verše o babke a dedkovi. Už úvodné vystúpenia dojali starých rodičov tak, že niektorým stekali slzičky dojatia i šťastia po tvári. Mozaika tanca, spevu, recitácie a hry na hudobný nástroj bola poskladaná detičkami a ich pani učiteľkami bez najmenšej chybičky. Videli sme vystúpenie folklórneho súboru Sadováčik, deti z 2.A recitujúce s plyšovými medvedíkmi v rukách, zatancovali mažoretky, spievala naša siedmačka Simonka Khulová a s prekvapením sme pozerali na deti recitujúce v angličtine. Počuli sme ohlasy hostí, že program bol krásny a zaujímavý. Ľudia s hrdosťou a nadšením fotili a natáčali videá. Spokojných návštevníkov odprevadil príhovor pani riaditeľky Ing. Chábelovej, ktorá darovala kytice kvetov pre tri staré mamy, ktoré sa starajú o svoje vnúčatká miesto rodičov.
redaktorky časopisu Červíček z VIII.A
TESTOVANIE 5
Vážení rodičia,
celonárodné testovanie žiakov 5. ročníka T5 sa v tomto školskom roku uskutoční už 23. novembra 2016. Testovanie bude prebiehať písomnou formou podľa harmonogramu. Viac informácií o celonárodnom testovaní sa dozviete na stránke: http://www.nucem.sk/sk/testovanie_5
Po skončení testovania pôjdu žiaci na obed a domov, vyučovanie v tento deň už pokračovať nebude.
HARMONOGRAM
MATEMATIKA
8:00 – 8:20 | Úvodné pokyny a rozdanie testov |
8:20 – 9:20 | Administrácia testu |
9:25 – 9:45 | PRESTÁVKA |
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
9:45 – 10:05 | Úvodné pokyny a rozdanie testov |
10:05 – 11:05 | Administrácia testu |
Daltonská skladačka
To je názov projektového dňa k Medzinárodnému dňu školských knižníc, ktorý 24. októbra 2016 realizovalo 217 žiakov pod vedením šiestich učiteliek slovenského jazyka v triedach V.A, V.C, V.D, VI.A, VI.B, VII.A, VIII.A, VIII.C a IX.A.
Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) prvý raz vyhlásila Dr. Blanche Woolls, prezidentka Medzinárodnej asociácie školského knihovníctva, v roku 1999. Odvtedy sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok. Celoslovenský projekt sa realizuje pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Cieľ celoslovenského projektu: Zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového.
Aktuálnou témou Medzinárodného dňa školských knižníc je Vzájomné učenie sa žiakov v dvojiciach alebo v malých skupinách. Pri plánovaní aktivít sme sa rozhodli skĺbiť tradície našej školy – Daltonský plán s metódami rozvoja kritického myslenia. Pre každý ročník sme pripravili portrét spisovateľa ( život, dielo, štýl, zaujímavosti). Naším cieľom bolo osvojenie diela a štýlu spisovateľa v štyroch základných aktivitách:
- Motivácia didaktickou hrou, využitím IKT – tajnička/doplňovačka, osemsmerovka, komentár myšlienok autora, interaktívne cvičenie. Pri riešení tajničky/doplňovačky/osemsmerovky úlohy riešili v kooperácii daltonské skupiny 5 žiakov.
- Učenie formou skladania – žiaci si poskladali portrét autora štúdiom textu, ktorý mali pripravený. Pri štúdiu sme využili kritické myslenie – žiaci o probléme diskutovali, konzultovali získané informácie a zvažovali dôležitosť informácii. V daltonskej skupine si následne vyskúšali rolu učiteľa a pokúsili sa vysvetliť svoju časť iným členom skupiny: 5. ročník H.CH. Andersen, VI. ročník – Mark Twain, 7. ročník – Karl May, 8. ročník – Jules Verne a 9. ročník P. O. Hviezdoslav.
- Skupina zostavila pojmovú/myšlienkovú mapu života a diela spisovateľa. Z pojmových máp sme získali okamžitý prehľad o miere osvojenia poznatkov i úspešnosti štúdia všetkých členov skupiny.
- Čítanie textov, spoločné riešenie úloh – pripravený pracovný list.
Žiaci ocenili, že sa ocitli v úlohe učiteľa, ich prístup bol veľmi zodpovedný, Zdôrazňovali sme žiakom, že takýto spôsob umožňuje, aby všetci pracovali, interpretovali informácie, rozmýšľali a vzápätí si overili svoju úspešnosť. Cieľ sme splnili: učili sme sa v dvojiciach i v skupinách, zaujímavo, zábavne i tvorivo, veľa sme čítali, rozmýšľali – študovali sme spolu a hravo.
Moje úprimné poďakovanie patrí všetkým deťom a kolegom, ktorí projektový deň pripravili a realizovali.
PaedDr. Žaneta Pikartová
Čítali sme spolu
Pondelkové dopoludnie bolo v 1.-4.ročníku na našej škole venované spoločnému čítaniu rozprávok. Keďže práve prebiehajúci školský rok je MŠVVaŠ SR vyhlásený za Rok čitateľskej gramotnosti, akcia SPOLOČNÉ ČÍTANIE bola zorganizovaná na slovenských školách 24.októbra – práve na Medzinárodný deň školských knižníc. O 9.hodine tak mnoho žiakov a pedagógov na Slovensku otvorilo rozprávkové knihy a čítali, čítali, čítali...aj tí naši
Mgr. Silvia Krišáková
Piataci v divadle
V utorok 18. októbra navštívili žiaci 5. A a 5. B triedy Divadlo Jána Palárika v Trnave. So záujmom sledovali divadelné predstavenie Mlynárkin pytač, v ktorom im svoje herecké umenie predviedli viacerí známi slovenskí herci. Žiaci mali možnosť vidieť rozprávku, v ktorej dobro zvíťazilo nad zlom a premohlo „čertovské“ úmysly. Mlynárkinu chamtivosť porazila sila lásky, spravodlivosti a dobra. Súčasťou rozprávky boli veselé pesničky, z ktorých boli nadšení všetci naši piataci. Už teraz sa tešia na ďalšie podobné divadelné predstavenie.
Mgr. Martina Kravárik Ravasová, Mgr. Valéria Závodná
Noc v knižnici
V piatok 21. 10. 2016 sme zažili neobyčajné neskoré popoludnie a noc. Spali sme s pani učiteľkami v školskej knižnici. Využili sme radi túto nevšednú ponuku pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc, ktorý v tomto roku pripadol na 24. 10. Strávili sme v knižnici pekný podvečer pri hrách a súťažiach. Lúštili sme knižnú šifru, hádali vynálezy, rozprávali sme sa o knihách. Na dobrú noc sme si pozreli film. Bolo nám veselo, príjemne, máme neopakovateľný zážitok.
žiaci 7. A
Olympiáda zo slovenského jazyka a literatúry
14. októbra 2016 si „šesť statočných“ dievčat z VIII.A a IX.A otestovalo svoje vedomosti, čitateľské schopnosti i jazykovú inteligenciu v školskom kole Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry. Víťazkou školského kola OSJL v kategórii C ( žiaci 8. a 9. ročníka) je Tereza Klingová, ktorá predstihla súperky o 4 body a postupuje do okresného kola. 15. 11. 2016 Terezke želáme, aby bola minimálne úspešnou riešiteľkou.
PaedDr. Žaneta Pikartová
Pozdrav z divadla
Pekný jesenný pozdrav z Nitry, z divadelného predstavenia "Danka a Janka" zasielajú prváci a 2.C
Hlasujte za Detský čin roka 2016!
Keďže aj v našej škole sa nájdu deti, ktoré dokážu nezištne pomáhať ostatným okolo seba, rozhodli sa o týchto dobrých skutkoch napísať a zapojiť sa do projektu Detský čin roka. Spomedzi 5317 detí tak boli v rámci dvoch kategórií nominované dva dobré skutky našich žiakov. Patria medzi 35 vybraných listov. V kategórii Pomoc ľuďom bol nominovaný príbeh Hanky Smolíčkovej zo 6. C, ktorá pomohla tete Ľubke na zľadovatenej ceste a príbeh žiakov 8. A, ktorí pomohli s adaptáciou prváčikov na školské prostredie. Ich dobrý skutok bol nominovaný v rámci kategórie Dobrý nápad.
Svojich spolužiakov budú môcť žiaci podporiť prostredníctvom hlasovania detskej poroty, ktoré prebehne aj na našej škole. Žiaci tak budú mať možnosť venovať svoj hlas tomu skutku, ktorý budú považovať za najcennejší. Skutok, ktorý získa vo svojej kategórii najväčšiu podporu, bude v decembri vyhlásený za Detský čin roka 2016.
Podporte svojím hlasovaním dobré skutky našich žiakov aj vy a zahlasujte za nich v online ankete. Do hlasovania sa môže zapojiť každý. Deti aj dospelí. Povedzte o vykonaných skutkoch našich žiakov aj svojim známym. Pošlite žiakom každý deň až do 25. novembra svoj hlas a podporte ich tak v tomto projekte. Ďakujeme!
Pomoc ľudom / list C
Hana pomohla pani, ktorej sa vozík zasekol na zľadovatenej ceste
„U nás v Senici máme jednu chromú tetu, ktorá sa volá Ľubka. Je na vozíku. Čiže sa nemôže hýbať. Raz som cez zimu videla tetu Ľubku, ako chce prejsť s vozíkom cez cestu, cesta však bola zľadovatená. Teta Ľubka omylom vošla do cesty a nemohla sa pohnúť, zrazu išlo auto. Len tak tak pribrzdilo. Utekala som na cestu a tetu Ľubku som odviezla na druhú stranu. Keď sme tam prišli, opýtala som sa jej, či sa jej niečo stalo. Povedala že nie. Chvíľu som ju vozila po Senici, a potom pre ňu prišla sestrička. Rozlúčila som sa s ňou a išla domov.“
Tu môžete hlasovať:
http://detskycin.ludialudom.sk/detskycinroka/hana-pomohla-pani-ktorej-sa-vozik-zasekol-na-zladovatenej-ceste/
Dobrý nápad / list D
Žiaci pomáhajú prváčikom s adaptáciou na školské prostredie
„Naša škola žije rôznymi projektovými aktivitami. My sme sa stali súčasťou zaujímavého projektu ERASMUS plus s myšlienkou: „Pripravení na život po škole ako šťastní Európania. Na život môžeme byť dobre pripravení najmä vtedy, keď sa budeme aktívne zaujímať o veci okolo nás, budeme schopní vytvárať vzťahy s inými, spolupracovať, budeme tvoriví, budeme sa vedieť zodpovedne rozhodovať, poznávať. Život bude krajší, keď sa naučíme byť empatickí a budeme si pomáhať. Myslíme, že toto všetko sme pochopili vďaka myšlienke našej triednej, ktorá nám navrhla, aby sme sa zapojili do dobrovoľníckych aktivít. Celý polrok sme pravidelne ( priemerne dvakrát do týždňa) navštevovali po vyučovaní školský klub. Naším pôvodným zámerom bolo pomôcť malým prváčikom – hrať sa s nimi, rozprávať, pomôcť im z domácimi úlohami, aby sme im uľahčili obdobie adaptácie.
Chceli sme tiež pomôcť našim vychovávateľkám, sami sme videli, že začiatok školáka je veľmi náročný. Spoznali sme veľa dobrých a milých detí, navzájom sme sa na seba tešili. Keďže aj staršie deti chceli našu spoločnosť, postupne sme sa venovali aj druhákom a tretiakom. Spoločne sme vyrábali rôzne predmety, pripravovali hry, maľovali sme, chodili sme na prechádzky. Naša spolužiačka Simonka si dokonca kúpila knihu, v ktorej boli námety a rôzne výrobky, aby sme ich mohli deti naučiť. Naša pomoc skončila v máji, ale s deťmi sa chodíme zahrať aj teraz a uvažujeme, že pomôžeme aj na budúci školský rok.“
Tu môžete hlasovať:
http://detskycin.ludialudom.sk/detskycinroka/ziaci-pomahaju-prvacikom-s-adaptaciou-na-skolske-prostredie/
Dúfame, že vybrané nominované príbehy budú motivovať aj ostatných žiakov pri konaní dobrých skutkov.
Mgr. Martina Kravárik Ravasová